Warszawski ZTM otwiera rynek stacjonarnych automatów biletowych - MarcinRuciński - marcinrucinski

"...few years ago a technology limited us
today We are implementing our dreams..."



I don't stop when I'm tired.
I stop when I'm done.
Przejdź do treści

Menu główne:

Warszawski ZTM otwiera rynek stacjonarnych automatów biletowych

marcinrucinski
Opublikowany przez w AFC ·
W dniu 5 grudnia 2017 roku, ZTM Warszawa "otworzył rynek" na sprzedaż biletów w stacjonarnych automatach biletowych - link do ogłoszenia http://www.ztm.waw.pl/?c=707&l=1.
Ktoś się zapyta - i co z tego ? Otóż ta część rynku od wielu lat obsługiwana była przez dwóch dużych operatorów handlowych mających podpisane umowy z ZTM - Asec oraz Mennica. Należy również spojrzeć o dwóch jeszcze firmach Macrosystem oraz Mera Systemy, które może nie są bezpośrednio operatorami jak dwie poprzednie, jednakże są dostawcami urządzeń do sprzedaży biletów.

Otwarcie rynku przez ZTM w tym zakresie powoduje to, że praktycznie każda firma, która spełni warunki opisane w w/w ogłoszeniu może stać się operatorem tak samo jak Mennica czy Asec.
Główne warunki i założenia to:
- postawienie i uruchomienie minimum 30 sztuk automatów
- sprzedaż biletów 24/h
- umowa na okres do końca 2022 roku
- prowizja od sprzedaży biletów na poziomie 6,8%
- sprzedaż biletów kodowanych na kartach zbliżeniowych oraz biletów kartonikowych z paskiem magnetycznym
- kodowanie i obsługa e-hologramów
- obsługa gotówkowa oraz kartami płatniczymi
- pełne raportowanie transakcji i operacji

Wszelkie koszty związane z w/w elementami są po stronie nowego operatora. I teraz pytanie, czysto biznesowe - czy to się opłaca, zwłaszcza mając na uwadze już funkcjonujące urządzenia w ilości prawie 2000 sztuk? Odpowiedź wydaje się, że nie jest prosta. Niby wartość sprzedaży biletów rocznie wynosi ok 800 mln złotych, jednakże sieć sprzedaży też już dość dobrze obsadzona w urządzenia oraz punkty sprzedaży (POP, kioski itp.). Koszt jednego urządzenia wynosi kilkadziesiąt tysięcy złotych, do tego trzeba dodać koszty związane z jego zainstalowaniem, obsługą i serwisowaniem. Moim zdaniem uruchomienie 30tu sztuk może być ilością niewystarczającą aby cała inwestycja zwróciła się do końca 2022 r.

Kwestie techniczne.
Jak można zauważyć w dokumentach dołączonych do ogłoszenia, automat ma mieć możliwość kodowania kart zbliżeniowych w standardzie MifareDesfire EV2 oraz Mifare Classic 1k. Widać więc, że ZTM rozpoczyna powoli akcje dostosowywania urządzeń systemu do obsługi nowych nośników. Ale niestety brak jest w wymaganiach obsługi kart EMV (np. jako portmonetka, identyfikator itp.) oraz pozostawiona została sprzedaż biletów kartonikowych. Trochę jest to w mojej ocenie niepokojące ponieważ jak już wielokrotnie wspominałem akurat ta wersja nośnika biletowego jest bardzo droga w obsłudze oraz niestety nie jest również bezpieczna. Kolejna sprawa to kwestia realizacji samej sprzedaży. ZTM od momentu zmian w sprzedaży z wykorzystaniem kanału internetowego, wymaga wcześniejszego złożenia zamówienia przy wykorzystaniu plików tekstowych przesyłanych na serwer SFTP ZTM. Rozwiązanie skuteczne przy ilości kilku czy też kilkunastu tysięcy sztuk, jednakże tutaj mówimy już o milionach sztuk. Trochę się tego obawiam, ze względu na ilości danych wymieniach i udostępnianych pomiędzy nowym operatorem a ZTM.
Kolejną kwestią jest udostępnianie danych związanych z funkcjonowaniem systemu, firmą zainteresowanym realizacją. Na podstawie informacji w ogłoszeniu, każda zainteresowana współpracą firma po podpisaniu tzw. umowy o poufności uzyska informacje dotyczące funkcjonowania systemu pobierania opłat za przejazdy tj. kodowanie kart czy też obsługa ehologramów.
Powiem szczerze, że strony organizatora transportu jest to dość ryzykowny ruch.

A Wy co o tym myślicie ?
Czekam na opinie i uwagi pod adresem email: marcin@marcinrucinski.pl  

Pozdrawiam
Marcin Ruciński



Brak komentarzy


Kilkunastoletnie doświadczenie i wiedza to moje atuty.

Marcin Ruciński Consulting
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego