Konferencja "Zrównoważona mobilność – wyzwania i szanse dla miast" oraz stosowane rozwiązania w systemach biletowych - MarcinRuciński - marcinrucinski

"...few years ago a technology limited us
today We are implementing our dreams..."



I don't stop when I'm tired.
I stop when I'm done.
Przejdź do treści

Menu główne:

Konferencja "Zrównoważona mobilność – wyzwania i szanse dla miast" oraz stosowane rozwiązania w systemach biletowych

marcinrucinski
Opublikowany przez w AFC ·
 
     W dniach 8-9 czerwca br. miałem przyjemność brać udział jako jeden z panelistów w konferencji organizowanej przez Ministerstwo Rozwoju w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym w podrzeszowskiej Jasionce pn. „Zrównoważona mobilność – wyzwania i szanse dla miast”. Panel w którym uczestniczyłem jako Ekspert ds. Systemów Biletowych dotyczył obecnie istniejących rozwiązań w zakresie systemów pobierania opłat za przejazd środkami transportu publicznego w Polsce i na świecie oraz jak również możliwości ich rozwoju pod kątem zwiększenia przychodów dla miasta, zwiększenia atrakcyjności ofert taryfowych i funkcjonalnych dla pasażerów. Dodatkowo jednym z poruszonych tematów była możliwość wykorzystania bankowych płatniczych kart zbliżeniowych jako medium umożliwiające wnoszenie opłat za przejazd bezpośrednio w kasownikach.

 
    Nawiązując do powyższego, to od dłuższego czasu widać rozwój technologii w tym kierunku i jej coraz większego zastosowania w systemach biletowych. Wszyscy mówią, że pierwszy taki system powstał w Londynie i został tam wprowadzony przez Transport of London. Nie do końca mogę się z tym zgodzić. Oczywiście jeżeli bierzemy pod uwagę możliwość dokonania opłaty za przejazd kartą EMV bezpośrednio w kasowniku – to jak najbardziej jest to prawda. Jednakże jeżeli weźmiemy pod uwagę możliwość dokonania opłaty za przejazd kartą EMV bezpośrednio w pojeździe, to w tym przypadku takie rozwiązania przed uruchomieniem nowego systemu w Londynie funkcjonowały w Polsce. Należy pamiętać o rozwiązaniach wdrożonych już kilka lat temu w wielu miastach w tym również i w Warszawie (pamiętam bo sam osobiście brałem i byłem odpowiedzialny za to wdrożenie) polegających na uruchomioniu mobilnych automatów biletowych w autobusach komunikacji miejskiej. Automaty te umożliwiały dokonanie płatności wyłącznie kartami bankowymi w tym oczywiście kartami EMV.
 
Wracając do panelu w którym brałem udział, poruszono również temat związany z różnorodnością funkcjonalną obecnie funkcjonujących systemów biletowych w Polsce. Pomimo wykorzystywania przez te systemy praktycznie tych samych rozwiązań w zakresie kart zbliżeniowych (Mifare Classic, Plus, Desfire) to różnice dotyczące zakresu danych, przepisów taryfowych oraz możliwości funkcjonalnych są często diametralnie różne między sobą. Dobrym przykładem dla porównania może być obecny system biletowy funkcjonujący w Warszawie i wykorzystujący przestarzałą i mało bezpieczną technologię Mifare Classic (1k) asystemy funkcjonujące np w Poznaniu (JavaCard) lub w Rzeszowie (Mifare Desfire EV1). Poziom bezpieczeństwa systemu w Poznaniu czy też w Rzeszowie jest nieporównywalnie większy niż system biletowy funkcjonujący w Warszawie.



Brak komentarzy


Kilkunastoletnie doświadczenie i wiedza to moje atuty.

Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego